לתרומות

טקס סיום פרויקט קשר בביה"ס לריפוי בעיסוק באונ' העברית, ירושלים

שת"פ עם האקדמיה

קהילה בשותפות עם ריפוי בעיסוק

שותפות אקדמיה - הדסה – קהילה – חברים לרפואה - לשינוי חברתי

 

ב-23.6.2022 התקיים מפגש הסיום בו הציגו הסטודנטים את עבודות הסיכום שלהם בעזרת מצגות, סרטונים ופוסטרים. היה מרגש והסרטונים שיקפו נאמנה את התהליך האישי והקבוצתי שעברו במהלך השנה במסגרת החונכות. שנה"ל תשפ"ב היא השנה ה-13 לקיומו של פרויקט קש"ר, קורס חובה במסגרת שנה א' של ביה"ס לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית.

80 סטודנטיות בשנה א' סיימו את לימודיהם.  במהלך השנה חנכו הסטודנטיות ילדים, נוער, מתבגרים ומבוגרים במסגרות השונות: בי"ח אלי"ן לשיקום ילדים ונוער; מכון סאמיט; בית ספר בית שטראוס; עמותת רעות; אלוט-דיור בקהילה; בי"ס אילנות/צעד קדימה; עמותת "אור שלום"; מרכז יום למבוגרים צעד קדימה; הגן השיקומי: דיור מוגן-פוירשטיין, מרכז יום לקשיש קרית מנחם, בית אבות עמל מעלה אדומים, בית פינגר  

ד"ר מירי טל סבן, רכזת הפרויקט בביה"ס:

בכל שנה מתווספות לפרויקט עוד מסגרות, הפרויקט מעודד סטודנטים לעשייה קהילתית, לחונכות. זו הזדמנות לפתח מיומנויות של תקשורת בינאישית והבנת מושגים בריפוי בעיסוק. יום סיום קשר מהווה סיכום של תהליך עשייה אישי וקבוצתי. המפגש היום הוא במה לעשייה של כל הסטודנטים כפרט וכקבוצה. העבודות נעשו על פי התכנים והנושאים שנלמדו - יצירת קשר עם החניך; משפחתו; הסביבה והקבוצה; doing-being ; הזדהות ; גבולות ; תרבות ; סטריאוטיפים ; סטיגמות ; אמפתיה;פרידה. השנה הוכנס נושא בריאות הנפש בזכות עמותת רעות, תחום שהוא מאד משמעותי.

מודה לעמותת חברים לרפואה על התמיכה לאורך שנים בפרויקט קהילתי-חברתי חשוב כמו הפרויקט הנוכחי.

 

אירוח יוצא דופן של נציגי החניכים:

קשישה מבית האבות יחד עם החונכת שלה הגיעו והציגו את הפרויקט המשותף שלהן, יציאה להופעה של מרגלית צנעני בתיאטרון במעלה אדומים. היה מדהים לראות איך למרות הנכות של הקשישה וחוסר היכולת שלה לדבר בצורה ברורה נוצר קשר עמוק ומשמעותי בין הקשישה לסטודנטית כאשר היציאה להופעה הייתה רגע השיא במהלך החונכות.

נושאים ברכות:

פרופ' דינה בן יהודה – דיקנית הפקולטה לרפואה: זהו פרויקט ייחודי, משמעותי מרשים ומרגש במיוחד. על אף השנה המורכבת לא וויתרתן ושמרתן על הקשר עם החניכים. יישר כוח. אתן לוקחות את החולה ומביאות אותו לתפקוד, מתייחסות אליו באופן אישי. בעולם משתנה שמתעדכן כל הזמן במחשוב וברפואה דיגיטלית לעולם לא יהיה תחליף לנגיעה, לדיבור, למבט בעיניים ועל כן כל כך מרגש בכל פעם מחדש לראות אתכן בעשייתכן. עולם הרפואה זקוק לאנשים כמוכן. כי "כולנו זקוקים לחסד, לתת בלי לרצות לקחת". אתן עשיתן כברת דרך אדירה עם צוות המרצים המצוין שלכן, מאחלת לכולם בהצלחה.

פרופ' נעמי וינטראוב, ראש ביה"ס לריפוי בעיסוק ויו"ר לימודים מתקדמים. מברכת את הסטודנטיות והמדריכות וכל הצוותים על העשייה המאתגרת שעברו במשך כל שנת הלימודים.

מר ברוך ליברמן – מנכ"ל עמותת חברים לרפואה: מברך את הסטודנטיות וכל הנוכחים באמצעות הזום, על רקע בית המרקחת הוולונטרי של חברים לרפואה שהוא ייחודי ויחיד בעולם. דרך פרשת השבוע על פנחס, מציין את יהושע שקיבל את השרביט ממשה רבנו. הוא המנהיג השני שמכניס את העם לארץ ישראל. ממשרת הוא צמח למנהיג. כך אתן הסטודנטיות, משרתות בלמידה שלכן בחונכות והולכות קדימה כמנהיגות. נותנות לאחר, מסתכלות על החניכים באופן אישי, מקבלות דרך הנתינה וצומחות. סולידריות חברתית עושה כל אחד מאתנו לאנשים טובים יותר. שמח על השותפות על הפרויקט ומאחל לכולם הצלחה.

נציגי הסטודנטיות מדברות על הפן המיוחד של הקשר עם החניכים, בליווי סרטונים המציגים את הקשר בין החניכים והסטודנטיות בכל מסגרות החונכות.

אנשי הקשר נציגי המסגרות השונות בהם התקיימה החונכות: מדברים על קשר של חבירה, על למידה משותפת על עצמי ועל האחר, על החוויה הכלים והתובנות אותם ייקחו הסטודנטיות לדרכן המקצועית-טיפולית.

כל מדריכה מצוות ביה"ס הציגה את העשייה של הסטודנטיות במסגרת החונכות בה פעלו, והסטודנטיות תארו את "הפן המיוחד של הקשר עם החניכים" כולל סרטונים שליוו את הסטודנטיות והחונכים בכל המסגרות במהלך כל השנה:

הן מתארות את המפגש וליווי של אנשים עם צרכים מיוחדים, במגוון גילים, שכלל מנעד של רגשות ומצבים כולל יצירת שפה משותפת: "לא מיד התחברתי", חששות מהלא נודע, "לא קל להכיר אדם שונה מאתנו", ציפיות, פתיחת דלתות ליצירת קשר במעגלי קסם, התבוננות פנימה, כאב, עצב, כעס, אכזבה, קרבה, חשיפה ובניית אמון. היכרות עם רבדים אחרים בתוכי, צמיחה, יצירת קשר ללא מילים, מסירות, גילוי חניכים מפתיעים, אמפתיה, התמודדות עם סטריאוטיפים, עם קשיים, רגעים של חסד, שמחה, סיפוק, הקרבה, מגע אנושי, נתינה הדדית, התחברות ל"אני חדש" שנוצר אצלי, להיות ביחד. תהליך משמעותי, הזדמנות חד פעמית, והוספה של רבדים מאישיות המטפל. זהו תהליך של למידה חווייתית, ובמקרה זה גם חוויה נדירה.

 

בסיום יום זה ליהיא לפיד התארחה וספרה על האתגר האישי שלה לגדל ילדה עם צרכים מיוחדים ותארה את הדרך המאתגרת והמופלאה שעברו כמשפחה לאורך השנים.

 

סיכמה: איריס טרי, מתאמת הקשר עם האקדמיה

כל הזכויות שמורות לחברים לרפואה (ע״ר) 2022
תנאי שימוש מדיניות פרטיות נגישות