English עברית
גודל גופן: א א א

פרויקט קשר

קשר


 

פרויקט קש"ר - שיתוף פעולה בין ביה"ס לריפוי בעיסוק של הדסה והאוניברסיטה העברית לבין ארגון "חברים לרפואה"

מצגת פרויקט קש"ר 

זו השנה הרביעית לקיומו של פרויקט קש"ר, קורס חובה במסגרת שנה א' של ביה"ס לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית בירושלים. . 43 סטודנטיות בשנה א' תשע"ג סיימו את לימודיהן.
במהלך השנה חנכו הסטודנטיות ילדים ומבוגרים במסגרות השונות: ביה"ח אלי"ן – מרכז לשיקום ילד ונוער. ביה"ס אילנות. מועדוניות ומשפחתונים של עמותת אור שלום. מרכז יום לקשיש בקרית מנחם.

פרופ' שולה פורוש, ראש ביה"ס, בדברי הפתיחה שלה במפגש הסיום:
יש לכן הזכות להשפיע על חייו של ילד או קשיש בקהילה. נדיבות פירושה לתת יותר ממה שאתה מסוגל. בכל אדם צריך שיהיה "משפיע" ו"מקבל", ומי שאין בו שניהם נחשב כאילן סרק. החשש הוא מחברה אדישה ושוות נפש לזולת ועלינו לפתח תפיסת עולם הומניסטית שתעורר הכרה שאנשים עם צרכים מיוחדים הם חלק מהחברה שלנו.

kesher1


אין ספק שבתהליך רכישת הידע הצלחתן אתן הסטודנטיות לחרוש ולזרוע ערכים חשובים של שותפות ונתינה, מעורבות בקהילה תורמת למימוש עצמי ולשיפור מיומנויות אישיות והודות לפרויקט נבנו גם תשתיות אישיותיות ומקצועיות.

סטודנטיות כותבות:

  • התחלתי את הפרויקט עם חששות רבים, מהמטרה, מהחניכה, מהקשר שאני צריכה ליצור, לאט לאט התקרבנו, נפתחנו ונהיינו ממש חברות, ביחד אפינו, שיחקנו, היינו בקניון והיו לנו שיחות עמוקות ומשמעותיות. וכך נוצר בינינו קשר.
  • בחרנו לתאר את התהליך שעברנו בחונכות בעזרת המשחק המוכר "סולמות ונחשים":
    אנחנו מרגישות שבמהלך החונכות עברנו עליות וירידות, הצלחות ומשברים ושצורת המשחק, הכוללת סולמות ונחשים, תוכל לשקף בצורה טובה את החוויה האישית של כל אחת מאתנו. לכל נחש וסולם משמעות מיוחדת מבחינתנו, חוויות שהובילו לירידה או לעלייה בקשר.
  • ההתחלה של הקשר שלי לא הייתה פשוטה. הקשר דרש השקעה רבה, התמודדות עם שתיקות ארוכות ותלונות על שעמום. השקעתי זמן רב בתכנון פעילויות לפגישות ואף נתקלתי בסירוב לשיתוף פעולה מצד החניכה שלי. היו בהחלט רגעים של ייאוש ובכל זאת, הזמן עבר, נוספו פגישות ורשמנו התקדמויות קטנות בקשר – דרך משחקי קלפים משותפים, אפייה ביחד, משחקים והשמעת שירים, התקרבנו אחת לשנייה. כשבילינו ביחד שלוש שעות בקניון כבר ידעתי שנוצר בינינו קשר.
  • כשהתחלנו את החונכות הרגשנו שאנו בתחילה של משחק "חבילה עוברת". כל אחת קיבלה חבילה מבלי לדעת מה מסתתר מתחת לכל השכבות ומה מחכה לה בדרך. כל אחת קיבלה חבילה והעלתה ניחושים לגבי מה מצפה לה בפנים. מהסיפורים עברנו להיכרות אישית גם עם החניכים וגם עם הצוות והדיירים אחרים בבית. אחרי שחלק מהשכבות הוסרו והכרנו את תחומי העניין והקשיים של החניכים הצבנו לעצמנו מטרות ומשימות להמשך החונכות. באופן טבעי עלו דילמות. כל אחת חוותה חוויות משמעותיות עם החניך שלה. ההיכרות העמיקה, השכבות הולכות ופוחתות ומגיע הזמן להיפרד. אחרי תהליך ארוך ומשמעותי נחשפה בפנינו המתנה לה ציפינו – קשר שיצרנו, הזיכרונות החמים המתלווים אליו, החשיפה וההיכרות עם האוכלוסייה המיוחדת הזו וההתפתחות האישית של כל אחת מאתנו.
  • הקשיים לקראת הסוף היו סביב הקשר שכבר נבנה: דאגה להן. ההתמדה היא הכלי הכי חשוב שיהיה לנו. דרכה הצלחנו לבטא אכפתיות ומחויבות וללמוד כמה שרק הספקנו. נקודת השיא של כל אחת מאתנו הייתה כשהרגשנו שהן סומכות עלינו, שהקשר התייצב וכבר יש שגרה, הפכנו לחלק מהסיפור שלהן...
  • אנחנו יוצאות בהרגשה שיחד עם החיוך, גם הלב התרחב. תמיד נשאר עם זיכרונות ממשפחה, שעל אף הקשיים והחששות קבלה אותנו וחבקה אותנו למשך שנה. אין קיצורי דרך למקום שבאמת שווה להגיע אליו.
  • כמו שמילה היא פסיפס שמורכב מהרבה אותיות, כך הקשר שנוצר הוא פסיפס של חוויות, רגשות ואירועים.
  • טוב לי בחונכות, נוצר בינינו קשר חזק. אני מבינה שהחניכה שלי היא כמו כל ילד אחר, אבל מיוחדת מאד. אני מרגישה שאנחנו קצת דומות והילדה הזאת היא בעצם אני.
    - קשרים: יש מוט, קשר סבתא, וקשר שטוח, יש קשר לבבי, קשר הדוק וקשר מתוח, יש קשר טלפוני, קשר טלפתי, וקשר של ידידות. יש קשר עין, קשר בין אדם למקום וקשר חברות. אבל כעת מה שמעניין אותי – זה כמה הקשר משמעותי.
  • תהליך הקשר הוא מעגל של ציפיות, התחלה, שגרה ופרידה. אם מתחשק לך לפעמים לפתוח לרגע את דלת הקסמים בוא ואתן לך מפתח, תיכנס ותהיה אורח.

הסטודנטים פעלו השנה  במסגרות הבאות:
בי"ח אלין, בי"ס אילנות / עמותת צעד קדימה, עמותת אור שלום, ומרכז יום לקשיש קרית מנחם.
החונכות התקיימה הן במסגרות הבתים של החניכים והן במסגרות החינוכיות- טיפוליות שלהם. כמו כן החונכות נעשתה הן במגזר היהודי והן הערבי.


בית חולים אלי"ן - מרכז לשיקום ילדים ונוער:
בית חולים אלי"ן - מרכז לשיקום ילדים ונוער המטפל בתינוקות, ילדים ונוער, נפגעי תאונות דרכים, פעולות טרור וילדים הלוקים במומים מולדים או מוגבלות כתוצאה ממחלות שונות. בית חולים אלי"ן לשיקום ילדים ונוער מספק מגוון רחב של שירותים רפואיים, פרא-רפואיים ושירותים נוספים מהמתקדמים בעולם כגון שיקום ילדים, שיקום נשימתי לילדים, אשפוז יום שיקומי לילדים, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, שח"ר – מעונות יום שיקומיים, הידרותרפיה לילדים, בריכה טיפולית לילדים, מרפאת הפרעות בתקשורת, מרפאת אכילה, מסלול – מרכז ספורט לילדים ונוער, שחיית תינוקות, המרכז לשיפור מיומנויות ועוד. הצוות המקצועי הינו צוות רב תחומי אשר עובד בשיתוף פעולה מלא להשגת התוצאות המרביות לכל מטופל ומטופל. הצוות באלי"ן מתעדכן תמידית בחידושים הרפואיים והטיפוליים בעולם. לבית חולים אלי"ן מגיעים מטופלים רבים מכל רחבי הארץ והעולם.

 ביה"ס אילנות:
במסגרת בי"ס אילנות הסטודנטים יחנכו תלמידים הן במסגרת הבית ספרית והן הביתית הן במגזר היהודי והן הערבי.
"אילנות" הוא בית-ספר לילדים הסובלים משיתוק מוחין וממחלות ניווניות. ילדים אלה מתקשים בדרך כלל גם בדיבור, בתפקוד החושים וחלקם סובלים מליקויי למידה שונים. התלמידים בבית הספר מגיעים אליו מאזור ירושלים רבתי (כולל מזרח ירושלים), ואף מבקעת הירדן, אשקלון, מודיעין, רעות, מכבים, ועוד.

התלמידים מייצגים את המיקרו קוסמוס של החברה הישראלית וביניהם דתיים וחילונים, יהודים וערבים, עולים חדשים וותיקים. אוכלוסיית בית הספר מונה 74 תלמידים בגילאים 6-21, הלומדים ב-12 כיתות. בביה''ס פועלת מועדונית טיפולית. המועדונית מופעלת ע''י איל''ן - ירושלים ונותנת שירותים חינוכיים וטיפוליים לילדי בי''ס ''אילנות'', על-מנת להעסיקם לאחר שעות הלימודים.

פעילות ''צעד קדימה'' - כוללת את תלמידי ''אילנות'' ותלמידים הפגועים בשיתוק מוחין הלומדים בבתי-ספר לחינוך מיוחד המקבלים טיפול שיקומי וחינוכי בשעות אחר-הצהריים. קבוצות ובודדים מבין התלמידים בקהילה מקבלים שירותי הידרותרפיה בבריכת השחייה של ביה''ס.

עמותת "אור שלום":
במסגרת עמותת אור שלום ישתלבו הסטודנטים הן במועדוניות והן במשפחתונים במגזר היהודי והערבי.
"אור שלום" הינו ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מבתיהם. אור שלום הינו הארגון הגדול ביותר במדינת ישראל המטפל בילדים במסגרות חוץ ביתיות. "אור שלום" נותן פתרונות טיפוליים, חינוכיים ומענה לצרכיהם של ילדים ונוער שהוצאו מבתיהם בגלל התעללויות קשות או הזנחה קשה. ילדים אלה פגיעים במיוחד, היות ונפגעו על ידי מי שאמור היה להגן עליהם- הוריהם ובני משפחותיהם. מאז 1980 "אור שלום" מרחיב את רשת המסגרות והפתרונות הטיפוליות במטרה לתת מענה למצוקה של ילדים בסיכון ללא הבדלי דת, גזע או מין, לשבור את מעגל האלימות ולסייע לילדים להחזיר את האמונה בעצמם, בסביבתם ובעולם המבוגרים.

"אור שלום" מטפל ב- 1300 ילדים, מגיל 0 ועד גיל 22 במגוון תוכניות ומסגרות המעניקות טיפול יחידני המותאם לצרכי הילד בכל רגע נתון. "אור שלום" שואף להבטיח את הרמה המקצועית הגבוהה ביותר, באמצעות מערך הדרכה ויחס גבוה של אנשי צוות לכל ילד. כך אנו מבטיחים שכל ילד יזכה בתשומת לב מרבית, טיפול איכותי ומערך שלם של טיפול והעשרה שיסייעו לו לפרוח.

מרכז יום לקשיש קרית מנחם:
מרכז יום לקשיש מסונף לאשל ומספק שירותים לקשישים מרחבי ירושלים. במרכז היום מספקים ארוחות חמות שירותים רפואיים ופרה רפואיים שונים וזאת בנוסף לפעילויות חברתיות שונות. במסגרת הפרויקט חנכו הסטודנטים קשישות עריריות בשעות אחה"צ במסגרת הביתית שלהן.

סיכמה וערכה: איריס טרי מתאמת הקשר עם האקדמיה מטעם חברים לרפואה.