English עברית
גודל גופן: א א א

לוגו מעגלים אחוהקורס "העצמת ילדים עם צרכים מיוחדים" מועבר ע"י ד"ר ליאורה נבון

  

מעגלים אחוההקורס מנוהל בשיתוף פעולה עם עמותת "חברים לרפואה", מרפאת מ.ג.ן בבית-החולים, ובית-הספר הרצפלד.  בקורס משתתפים 21 סטודנטים מחוגים שונים במכללה, וכל אחד מהם מסייע מידי שבוע לילד שסובל ממוגבלות פיזית ו/או קוגניטיבית ולבני משפחתו.  הפעילות מתבצעת בסמוך למקומות מגורי הסטודנטים בכל רחבי האיזור שבין באר-שבע לתל-אביב, והיא מלווה בקבלת משוב מקצועי ובייעוץ אישי מטעם רופאים, פיזיותרפיסטים ועובדים סוציאליים.

הילדים, שעימם נערכים המפגשים, מאופיינים במגוון רחב של נכויות, דוגמת שיתוק מוחין, אוטיזם, עיוורון ותסמונות נדירות. חלק מהפגישות איתם מוקדש לפיכך לתרגילים ולמשחקים לימודיים, שמיועדים לשיפור תיפקודם הגופני או הקוגניטיבי. פעילויות אחרות נוגעות לעזרה בשיעורי בית, להקראת סיפורים, להאזנה למוסיקה ולעיסוק בנגינה, בציור ובמשחקי יצירה. בנוסף, תורמים משתתפי הקורס לשיפור הדימוי העצמי של הילדים באמצעות שיחות ולפיתוח כישוריהם החברתיים באמצעות טיולים מחוץ לבית ובילוי בקניונים ובגני שעשועים.

כיוון שהטיפול בילד מוגבל גורע לעתים מתשומת הלב ההורית שמוקדשת לאחיו הבריאים, מסייעים הסטודנטים גם להם – בשיעורי בית, בבילויים משותפים ובשיחות שמטרתן להפחית רגשות קינאה וקיפוח. הפגישות עם הילדים ואחיהם מפנות להורים זמן לעיסוק בעניינים אחרים, וחלקן ממוקד בעזרה להורה עצמו, למשל בהכנת ארוחות ובהאכלת הילד.  כמה מהיוזמות של משתתפי הקורס איפשרו לילדים ולהוריהם להגשים חלומות ושאיפות. למשל, לילדה שמרותקת לכסא גלגלים אורגנה פגישה עם הזמרת נינט הנערצת עליה, לילדה אחרת נתאפשר ללמוד להשתמש באינטרנט, ואם ילידת אתיופיה זכתה במהלך המפגשים להזדמנות ללמוד עברית.

מלבד המגמה לתרום לקהילה במסגרת אקדמית, מיועד הקורס לתרום להעצמה האישית של משתתפיו, באמצעות חווית הנתינה ושכלול ההבנה והרגישות כלפי הילד השונה.  לדברי המשתתפים, לא פחות מכפי שהם מעצימים את הזולת, הריהם מועצמים על ידי פיתוח זוית מבט חדשה על ההתמודדות בקשיים שהחיים מזמנים. יוזמותיהם היצירתיות והתייחסותם הנדיבה זוכות לשבחים רבים מצד הילדים ובני משפחותיהם.  להערכה זו של פעילותם שותפים כל הגורמים המעורבים בניהול הקורס.

ד"ר ליאורה נבון: "הקורס מתקדם בצורה יוצאת מגדר הרגיל, ומידי שבוע אני מקבלת דיווחים מרגשים מכל אחד מהסטודנטים. רבים מהם מפגינים יצירתיות רבה, שבאה לידי ביטוי למשל, בהבאת המחשב האישי למפגשים עם אחד הילדים, בדאגה לחיבור לאינטרנט עבור ילדה אחרת, בהמצאת משחקים, בעידוד פעילות אמנותית, בטיולים מחוץ לבית ובעזרה לאחי הילדים ולהוריהם. היוזמה הסנסציונית מכולן נוגעת לסטודנטית שהילדה - עימה היא נפגשת - סיפרה לה, שחלום חייה הינו לפגוש את הזמרת נינט.  באמצעות פניות חוזרות ונשנות לאתרי אינטרנט שונים, היא יצרה קשר עם האמרגנים של נינט, והזמרת פגשה את הילדה. 

במכללה הוחלט לאפשר למשתתפי הקורס לבחור בין שלוש אפשרויות

בקשר להמשך פעילות הקורס בסמסטר ב':

  1. הסתפקות במתכונת הסמסטריאלית של הקורס, שכוללת 20 שעות פעילות, תמורת קרדיט אקדמי של 1 נקודת זכות;
  2. הוספת עוד 20 שעות פעילות (בסה"כ 40 שעות) תמורת מילגה של כ-2,000 ש"ח
  3. הוספת עוד 60 שעות פעילות (סה"כ 80 שעות) תמורת מילגה של כ-4,000 ש"ח.